De directe betaling voorziet in een snelle regeling van de betaling van herstellingen.
De voordelen zijn een snelle regeling van de betaling aan de hersteller en een administratieve vereenvoudiging ervan voor zowel de herstellers als de verzekeringsmaatschappij.
Indien de verzekeringsmaatschappij weet dat ze de herstelling zal vergoeden zal de maatschappij op de opdracht die ze geeft een maximum bedrag voor de directe betaling te vermelden en, indien van toepassing, de gegevens betreffende een eventuele vrijstelling en derving.
Op de opdracht zal in deze gevallen de vermelding Directe betaling voorzien staan,
in Claims360 kan men de gegevens betreffende de directe betaling zien in het rooster scherm onder Regeling - Informatie : Hier staat Directe betaling voorzien of Directe betaling niet voorzien.
Indien het resultaat van de opdracht -waarin de directe betaling voorzien werd- een herstelling betreft zal men bij het afsluiten van de opdracht de details betreffende de betaling terugvinden onder Resultaat.
Indien er een vrijstelling is die ten laste van de verzekerde blijft of indien er een gedeelte terugvorderbare BTW is die de verzekerde dient te betalen zal dit hier vermeld zijn.De hersteller kan nadat het voertuig hersteld werd de betaling aanvragen via de knop met het potlood rechtsboven, hij vermeld zijn factuurnummer en vermeld of er een vervangingsvoertuig uitgeleend werd.
Eens de betaling aangevraagd werd zal men de gegevens ervan terugvinden onder BetalingDe dinsdag volgend op de aanvraag van betaling zal Informex de betaling op rekening van de hersteller storten en het bedrag van de verzekeringsmaatschappij vorderen.Alle directe betalingen die aangevraagd werden worden gegroepeerd en de totaalsom zal op rekening van de hersteller gestort worden. Elke betrokken partij krijgt wekelijks een overzicht van de uitgevoerde betalingen als lijst ter beschikking. Deze lijst is terug te vinden in het klantenportaal onder Facturen en boekhouding, zichtbaar indien dit voor de ingelogde gebruiker geactiveerd werd. De opdrachten die betaald zijn zullen tevens in Claims360 terug te vinden zijn onder Betaalde aanvragen.
Opmerking : De termijn waarbinnen de directe betaling dient aangevraagd te worden is 2 tot 3 maand, de einddatum is op het verslag terug te vinden. Daarna is een directe betaling via Informex niet meer mogelijk.
Hoe werkt de directe betaling aan de herstellers ? Afdrukken
Gewijzigd op: Di, 24 Nov, 2020 om 10:28 AM
Was dit antwoord nuttig? Ja Nee
Feedback versturenHet spijt ons dat we u niet hebben kunnen helpen. Als u feedback geeft, kunnen we het artikel verbeteren.